Dne vyšel na aktualne.cz rozhovor s kardinálem Vlkem, ve kterém se vrátili k nedávné návštěvě Josefa Ratzingera. Zaujala mě jedna část, ve které kardinál hovoří o ateismu:
Když bylo sčítání v roce 2001, provázela ho velká diskuse, jestli náboženství uvádět či neuvádět. Dokonce i lidé, kteří měli sčítání na starosti, vyslovovali pochybnosti, jestli by se to mělo uvádět. A navíc - sčítání nepokládalo správnou otázku: věříš, či nevěříš. Dotaz byl, ke které církvi patříte, a to je nesprávně položená otázka. Lidé nemají tendenci patřit k nějaké církvi. Vztah k církvi je slabá věc, protože lidé nechtějí patřit do nějaké instituce, která má své normy a svazuje jejich svobodu. Na to jsou lidé velmi hákliví. Takže proto ten výsledek byl takový, jaký byl.
Pan Kardinál zde uhodil hřebík na hlavičku, a to hned několikrát. Jednak poukázal na nesmyslnou otázku, která se ovšem do příště dozajista nezmění a otázkou je, komu to poslouží*. Druhé uhození hřebíku vidím ve větě "Lidé nemají tendenci patřit k nějaké církvi". Odchod věřících z církevních struktur je trend posledních cca 30 let (u nás méně) a vychází nejen z rozčarování nad některými jevy, které bohužel provází i církev (nejen Římskou, ale i evangelikální), ale rovněž se zvyšující se finanční soběstačností a ekonomickou nezávislostí věřících. Evropa zbohatla a lidé se pečlivěji rozhodují, jestli si svoji svobodu nechají někým omezit. Tímto nemyslím, že by odchod z církve (míněno tím strukturu, organizaci či denominaci, nikoliv ztrátu víry) znamenal automaticky start prostopášného a zhýralého života. Tato floskule již byla dávno vyvrácena.
V této souvislosti mě vždy mrzí, že diskuse na toto téma se vede buďto dogmaticky, nebo demagogicky (což ostatně diskuse pod článkem plně zobrazuje). O tomto fenoménu jsem zde psal 1. října v blogu "Komu vadí papež".
Kardinál Vlk už pomalu stříhá metr a je otázkou, kdo jej nahradí. I když jako člověka, který není členem Římské církve (byť jsem s ní historicky spjat), by mě to mohlo nechávat klidným, není tomu tak. Ať se nám to líbí, nebo nelíbí, je to nejvyšší a nejvýznamnější představitel křesťanské církve v česku a jako takový není bezvýznamný, zvlášť v době, kdy z textu Lisabonské smlouvy zmizela věta, že "Evropa stojí na křesťanských tradicích"**.
Update: dnes vyšel další rozhovor s kardinálem, vy nás teda zásobujete, pane Karfík... Kardninál se vyjadřuje zcela adresně a přesně a tak to má být. Pravdu je třeba říkat padni komu padni.
_____________________________
* Toto je zkladní teze realistů: je-li něco prosazováno a jedná-li se o hloupost, ptej se, komu to má prospět. V případě takto formulované otázky dojde k celkovému snížení počtu věřících na statisticky bezvýznamný počet a poslouží to politice, odmítající víru jako celek (případně navrácení ukradeného majetku). V době tohoto sčítání stál v čele NSU Jan Fischer.
** Za zmínku v této souvislosti stojí i Pastýřský list biskupů Ukrajiny
TAJEMSTVÍ VÍTĚZNÉHO ŽIVOTA
před 7 lety