pátek 27. listopadu 2009

Autran&Viala, nová značka hodinek na našem trhu

V poměrně nedávné době přivezl Jakub Sivek z Chronoshopu novou značku hodinek - Autran&Viala. Přestože jsem se o této značce již kdysi okrajově zmínil (v souvislosti s výrobcem Ickler), dnes bych je rád představil šířeji.

Webové stránky společnosti
Český prodejce Chronoshop

Můj neumělý překlad úvodní informace:

Nová značka hodinek společnosti Ickler z Pforzheimu, nabízející vysoce kvalitní quartzové a mechanické hodinky - Made in Germany - s vynikajícím poměrem cena/výkon.
Autran & Viala používá výhradně švýcarské strojky, jako jsou automatické Eta 2824 a Ronda quartz.
Vysoce kvalitní nerezové pouzdra jsou osazeny safírovým sklíčkemm a šroubovacím dýnkem. Zdobení ciferníku giloší dominují sportovnímu designu značky.

Mno, je to marketspeak jak vyšitej... Takže se nad tím pokusím pozastavit pohledem laického nadšence.

Zastavení první: prodej
Jakub Sivek avizuje, že jeho Chronoshop je jediný eshop, který hodinky nabízí, protože firma Ickler tento brand hodlá tlačit výhradně do maloobchodní sítě. Na jednu stranu to chápu. Jejich asi úspěšnější značky Archimede či Limes jsou nabízeny zejména na internetu a jsou známé převážně v komunitě chronomagorů, proto je třeba z tohoto řetězce vykročit směrem k běžným zákazníkům. Nevím, jestli je to dobrý počin, protože určité zákonitosti trhu fungují jak u nás, tak i Německu či Finsku. Ostatně asi úplně nejlépe to shrnula prodavačka hodinek v Lahti, když mi vysvětlila, že (obecně) prodávají hodinky buďto hodně drahé (od 1500 € nahoru), nebo naopak hodně levné, tudíž japonské (Casio, Seiko, Orient, Citizen), nebo fashion (tedy čínské). Jejich cena je do 200 €. Ickler se vydal do souboje právě s druhou jmenovanou skupinou.

Zastavení druhé: kvalita
Ickler je zavedená značka, produkující jak kvalitní pouzdra, tak i kompletní hodinky. I když se nemůže rovnat jiným německým brandům z nižší střední třídy (Nomos, Stowa), nabízená kvalita se plně vyrovná nejen japonským značkám, ale i řadě Swiss Made! Zákazník u A&V získá pravděpodobně dobře zhotovené hodinky, které by mohly oproti japoncům zaostávat v provedení ciferníku, naopak většinu fashion značek strčí do kapsy (bohužel nikoliv cenou). Bude to zákazníkovi stačit? Ehm, snad. Uvidíme.

Zastavení třetí: kolekce
A&V nabízí něco, co se hned tak nevidí - dámskou kolekci. Protože v podstatě kopíruje pánskou řadu, nebudu jí věnovat více, než tuto zmínku.

Pánská řada se dělí na dvě skupiny: mechanické hodinky a quartz hodinky. Pro mě je to volba poněkud nelogická, protože bych si třeba quartz model Eremitage dovedl rád představit s automatem. Budiž.

1. automatická kolekce Sport
Pohledné hodinky s výrazným a dobře čitelným ciferníkem a červenou vteřinovkou. Osobně mi hodně vadí ochrana korunky, protože tvar pouzdra není symetrický, ale je vždy asymetricky protažený do kapky. Ručičky jsou poněkud historizující díky přechodu do tenké špičky (ala IWC). Na těchto hodinkách je to ale celkem snesitelné. Zajímavým detailem, za který dávám palec nahoru, je absence datumovky. Cena od 10.300 Kč mi přijde trošku vyšší, mohly být o něco levnější.







2. automatická kolekce Cartouche
Tyto hodinky se vyznačují velmi zdobeným pouzdrem ala Breguet, na můj vkus až přezdobeným a pro německou manufakturu netypickým (i když některé modely Limes jsou taky načančané). Oceňuji datumku na pozici 6 sladěnou s ciferníkem, z míry mě (kromě pouzdra a korunky) vyvádí ručučky. Jsou řemeslně skvělé, ale na svých hodinkách bych je asi nechtěl. Cílovou skupinou mohou být stárnoucí intelektuální obdivovatelé Götheho...? Moc se mi líbí font číslic (ala Longines), cena je opět od 10.300 Kč a tentokrát mi vzhledem k pouzdru přijde přiměřená).






3. automatická kolekce Nightflight
Moderně pojaté pilotní hodinky (pilotní, protože mají místo dvanáctky trojúhelníček), evokující Fortis, ale přesto úplně jiné. Z mechanické kolekce mi přijdou nejpovedenější, nejvyváženější. Perfektně čitelný ciferník, dobrý font a podle mě totálně zazděný design s ručičkama ala Rolex. Já vím, že se řadě chronomaniaků líbí hodinová ručička s terčíkem, já bych raději nějakou německy strohou a rovnou. Cena je pro změnu opět stejná a začíná na 10.300 Kč za model s koženým páskem.







4. baterková kolekce Opera
Podle mě designově velmi kontroverzní model. Římské číslice mi evokují Seiko Premier, malá vteřinovka (moc se mi líbí německý výraz "kleine sekunde"), která je až příliš blízko ke středu, na první pohled práskne, že uvnitř je miniaturní baterkový strojek. Dovedl bych si představit, že by tu ani žádná vteřinovka nebyla. Pozitivní je absence datumovky. Překvapením je pro mě vysoká cena, která začíná na 10.300 Kč. Začínám mít pocit, že tahle značka jinou cenu ani nezná...








5. baterková kolekce Eremitage
Ermitáž je mi z celé řady hodinek A&V nejbližší. Škoda je, že je na baterku, protože s mechanickým strojkem by to byl naprosto luxusní a vymazlený model. Líbí se mi retro design ruček, směřující do padesátých let i úsměv datumky. Cena je tentokrát 5.900 Kč a přijde mi velmi přiměřená. Ermitáž je můj osobní favorit celé řady!









6. baterková kolekce Flieger
Chvilku jsem si myslel, že A&V vyrobili B-uhr na baterku, ale není tomu tak. Dokonce tento model není ani moc podobný Nightflight, který je podle mě "více" pilotní. Kdyby měly Nightflight ručičky z Fliegera, byly by dokonalejší, takto si u mě pomyslný pohár odnáší právě Flieger. Ale jsem rejpal, takže mám problém s bílou datumkou pod černým ciferníkem. To je barbarství, i když vím, že u některých hodinek Archimede Ickler původně inzeroval bílou datumku a později byla černá. Obecně platí pro všechny hodinky Autran&Viala, že jejich průměr činí 40 mm, což je podle současných měřítek minimum pro běžnou nositelnost. Tyto hodinky jsou kupodivu z celé série nejlevnější - 5.100 Kč.


Co dodat závěrem? Autran&Viala je zajímavou alternativou, o tom není sporu. Na druhou stranu je možné, že si tyto hodinky budou hůře hledat zákazníky, protože pro chrononotoriky jsou příliš na baterky a ostatní populace možná spíše sáhne po levnějších modelech z Japonska či fashion sračkách typu Jet-Set etc. U dražších modelů budou silně konkurovat jak modely z vlastní stáje - Archimede - ať už pilotky, nebo velmi povedený model Arcadia. A ve srovnání třeba se Swiss Made hodinkami Certina DS-1 s mechanickým strojkem, které nabízí větší průměr, velmi krásně propracovaný a přehledný ciferník, pouzdro se šroubovací korunkou a hlavně značku, kterou kdekdo zná, pozice A&V není vůbec lehká.

Navzdory této skeptické realitě budu Icklerům přát hodně úspěchů.

Post Scriptum: hodinky nehodnotím jako hodinkový profesionál, nýbrž jako člověk, kterému se líbí. S Jakubem Sivkem a Chronoshopem mě nespojuje nic.