pondělí 6. července 2009

Podvod jménem zateplení

Zateplení je trend, o kterém všichni mluví. Zateplení je rovněž posvátnou krávou majitelů stavebních firem i dalších, kteří jsou na ně existenčně navázáni. Toliko úvodem.

Jak už tady před nedávnem zaznělo, i my jsme se stali majiteli bytu, který nám v rámci privatizace prodalo město. Záhy se vytvořilo společentví vlastníků, kterému předsedá slovy předsedy "grémium moudrých". Již první schůze společenství stačila k tomu, aby mě sousedi přestali zdravit. Důvody byly dva. Za prvé jsem nesouhlasil s tím, aby milé zlaté grémium mohlo bez valné hromady nakládat s částkou 200.000 korun (místo do té doby platných 50.000 korun) a za druhé jsem začal zcela bez skrupulí tepat do záměru zateplit dům. Protože jak jsem uvedl výše, zateplení je trend a grémium moudrých je vale navázáno na stavební firmy. Kromě toho zde je pro ně obrovská vábnička v podobě dotace od MŽP (cca 2.500.000 korun, z hlediska celkového objemu jako když plivne do rybníka) a cca 10.000.000 korun od města.

Dnes jsem konečně našel vyúčtování za energie, tak jsem začal trochu počítat:
  • Rekonstrukce má stát celkem cca 20.000.000 korun (spíš ale víc)
  • Náklady po započítání dotace MŽP a Magistrátu jsou celkem 8.000.000 korun
  • Náklady přepočteny na byt (tato hodnota je pouze orientační, ve skutečnosti majitelé 2+1 zaplatí méně a 3+1 více) činí při 40 bytech 200.000 korun
  • Roční úspora za teplo činí cca 10.000 korun (pokud počítám, že úspora energie je cca 68% nákladů)
Návratnost této investice je 20 let (bez započítání dotací dokonce 50 let)

Je to snadné, že? Tak proč mi na tuto otázku odmítlo grémium moudrých na schůzi společenství vlastníků odpovědět? Domnívám se, že proto, aby ostatní majitelé bytů nezačali cukat a přemýšlet o tom, jestli se vyplatí investovat do něčeho, co má návratnost 20 let.

Já bych navrhnul kromě tohoto i alternativní řešení:
  • Kolik by stálo vybudování vlastní kotelny a jaké náklady na teplo bychom měli potom?
  • Kolik by stálo pouhé opravení střechy + pláště budovy?
  • Kolik by stálo pouze selektivní zateplení zadní strany budovy?
Jenže to ty pak asi provize za tak dobrý kšeft nebyla nic moc, že...?