neděle 26. července 2009

Muzeum řopíků Klášter

Krátce po návštěvě muzea řopíků ve Slavonicích jsem zamířil i pod Landštejn do podobně koncipovaného muzea v oblasti Klášter. Geograficky se jedná o vedlejší jindřichohradecký úsek, který je zajímavý mimo jiné i tím, že jsou zde zachovány jak zbytky protitankových překážek, tak i pěchotní zákopy. Protože jsem v tomto ročním období zarostlé nepřátelskou vegetací, zaměřili jsme se pouze na návštěvu "muzea" a přilehlé naučné stezky.
Muzeum provozuje - pokud jsem to správně pochopil - Miloslav Sviták, toliko autor několika publikací o opevňování Jindřichohradecka a rovněž nejnovější knihy "Boj v lehkém opevnění", kterou jsem na místě zakoupil.
Poněkud mě zaskočilo vstupné, které si počítá 25 korun na dospělce a 10 korun na dítě, po Slavonicích i řadě daleko větších objektů, kde je vstupné dobrovolné (např. KS-12) to je trochu šok. Sice ne velký, těch pár korun v kapse mám, ale nečekal jsem to. Co za tyto peníze uvidíte? Inu, muzeum je v řopíku typu D, což mi způsobilo malý kulturní šok. Uvnitř jsou provizorně instalovány LK i TK + ostatní vybavení očekávatelné v těchto objektech - pušky, skříňky na munici, baterka, svíčka, u skluzu granáty (granáty jsou opět útočné a nikoliv obranné...) Nebyla zde pistole vz. 24 a kbelík na hovínka. Místo mříže má řopík instalované pancéřové dveře, nejspíš kvůli zlodějům.
V okolí je vyznačena krátká naučná stezka po blízkých objektech. Hned za silnicí leží základy chaty pro vojáky. Na informačním panelu je uvedeno, že se žádná chata nedochovala a možná by to chtělo i evokovat pocit, že tyhle základy jsou úplně jediné, co se v naší zemi ze všech chat dochovalo (alespoň tak to na mě působilo). Pochopitelně to není pravda, vím minimálně o jedné chatě, která dodnes stojí, byť svému účelu neslouží. V okolí si pozornost zaslouží např. zachovaný pozorovací průsek nebo dochovaný protitankový schod. U místních řopíků stojí za pozornost mimo jiné i často dochovaná škrabka na boty.
Na druhé fotografii je dochovaný pozorovací průsek mezi objekty.
Na třetí fotografii je dochovaný protitankový schod nad silnicí Klášter - Landštejn.
Starší fotogalerie s objekty, které jsem nyní nenavštívil
Aktuální fotky