sobota 18. července 2009

Bláboly na téma Garmin

Ve čtvrtem v odpoledním Radiožurnálo bylo bohužel opět dáno slovo doktorce Idě Rozové z časopisu dtest (a nikoliv z SOS, tedy Společnosti na Ochranu Spotebitelů, jak to alespoň podle mě má vypadat). Většinou tyhle pořady druhým uchem pouštím do časoprostoru, ale protože tentokrát proběhl test GPS a protože tyhle chytré stroje používám každodenně už pět let (vůbec poprvé jsem s GPS pracoval už v roce 1995, byl to jednokanálový přijímač Motorola na 14 tužkových baterií), trošku jsem zbystřil.

Záhy jsem si uvědomil, že jsem měl raději vypnout rádio, protože jsem se opět rozčílil. Na webových stránkách http://www.dtest.cz/ se hned v záhlaví dočteme Objektivně - Nezávisle - Bez reklam. Inu, možná že s druhým a třetím punktem lze souhlasit, ale s prvním ani náhodou. Celý článek je bohužel dostupný pouze v režimu placeného přístupu (z perexu se toho moc nedozvíme) a snad se časem objeví i na stránkách rozhlasu.

Tak a po krátkém úvodu bude následovat ještě kratší popis toho, co mě nadzvedlo.

Paní doktorka nejprve spotřebitele varovala před jakousi navigací, která slouží podle ní pouze k bloudění. O tom upřímně pochybuji, protože na trhu jsou dostupné prakticky pouze produkty Garmin - Tom-Tom - iGo - NavTeq a všechny už většinou používají shodné mapové podklady. Lišit se mohou ve způsobu obsluhy, někteří výrobci (Mio) si software přizpůsobuje, ale mapový základ je vždy stejný.

Pak přišla řeč na Garmin, který pro "objektivní" (asi synonymum pro Brouk Pytlík) posuzovatele znamenal zklamání, protože dlouho startuje. V tu dobu jsem u Devíti křížů plašil zvěř, protože jsem opravdu řval jako tygr. Vysvětlím proč.

Většina dnešních navigací je postavena na platformě WinCE, tedy jedná se o "pédéáčko" či chcete-li kapesní počítač. Funkce PDA jsou ovšem potlačeny (i když je lze např. na Miu rozchodit) a uživatel vidí pouze navigaci a tipuji, že v 99% případů ani netuší, že má v autě počítač. U Garminu Nüvi je situace jiná. Zde se jedná o plnohodnotné jednoúčelové zařízení pro navigaci v autě, uvnitř kterého nejsou schovány "Widle", tedy Windows. Z toho plynou určité výhody i nevýhody. (Protože je to navigace do auta, neumí navigovat "za šipkou" a rovněž se nejedná o turistické či ruční zařízení, ačkoliv odborníci z http://www.navigovat.cz/ budou rádi tvrdit opak.)

Výhody Garmin Nüvi
- navigace se mi v průběhu cca 85.000 km, po které mě navigovala, ani jednou nezamrzla
- ovládání je plně přizpůsobeno ovládání v autě
- funkce objížďka funguje na 100%
- kompatibilita s MapSource, téměř neomezené fondy mapových podkladů (mimo Antarktidy)

Nevýhody Garmin Nüvi
- pomalý start (cca 20 vteřin) - což neplatí, je-li na nabíječce

Podle Brouka Pytlíka, který v dtest testuje vše, všemu rozumí, všude byl a všechno zná je Garmin nepoužitelný, protože pomalu startuje. Protože to je Brouk Pytlík, který všude byl a tak dále vůbec ani na okamžik nepochybuji, že ví, proč tomu tak je. Pro nás ostatní to napíšu. Protože kapesní počítač s WinCE se vypnutím nevypne, ale přejde do Standby režimu. Je to výhoda? Jistě, je. Než dojde baterka. Protože start PDA z mrtvého, tedy zcela a úplně vypnutého stavu rovněž netrvá méně, než je start Garminu. Garmin takto startuje vždy, to je celé.

Další výhodou, kterou Garmin má je, že nezamrzá. Mám zkušenosti jak s PDA Asus s TomTomem, tak s Mio a obě navigace čas od času zamrzly. Výsledek je, že v lepším případě se vám zobrazí teploměr s nápisem přepočítávám (a vy to po několika minutách resetujete), nebo nemůže najít satelity (a vy to rovněž po několika minutách resetujete).

Závěrem pouze moje vlastní hodnocení. Garmin Nüvi 200W je jednoduché, ale spolehlivé jednoúčelové zařízení, které bez problémů vyhoví v běžném provozu. Nemá některé nadstandardní užitečné funkce (generování knihy jízd), ale zato má ve srovnání s řadou jiných navigací výrazně jednodušší a přímočaré ovládání. (Za nadstandardní a neužitečné funkce považuji fotogalerie, přehrávání videa, handsfree apod.)

S jedním závěrem Idiným mohu částečně souhlasit. Ona považuje za nepřekonatelnou závadu, že navigaci lze ovládat i v jedoucím autě. Ano, ve stotřiceti ťukat cílovou destinaci není bezpečné, byť se jedná v případě Nüvi o pět ťuknutí. Pokud něťuká spolujezdec. Každopádně jsme dospělí, jsme právně uvědomnělí a za svoje chování neseme plnou odpovědnost ze všemi důsledky.