neděle 26. července 2009

Muzeum řopíků Slavonice

V průběhu první části mé letošní dovolené, kterou jsem trávil v Kanadě (toliko zvané České), jsem opět navštívil muzeum "opevnění" ve Slavonicích. Uvozovky vkládám zcela zámyslně, protože osobně si pod pojmem opevnění spíš představuji linii těžkých objektů a možná trochu neprávem řopíky odstavuji na vedlejší kolej. Ono to má trošku i svůj důvod, protože těžkých objektů je nemnoho, zatímco řopíků 10.000 a pokud bych hledal v linii lehkého opevnění něco zajímavého, pak by to byl třeba objekt typu G, který jsme navštívili před pár týdny či objekt typu C, který je ve Slavonicích (objektů tohoto typu bylo postaveno něco kolem stovky).
Muzeum se nachází v ŘOP vz. 37 typu A (tedy klasika) a je vybaveno velmi pěkně. Průvodci ve mě vždy nechávali dobrý dojem, ještě umocněný kouzelnou formulkou "vstupné dobrovolné". V samotném áčku jsme se moc nezdrželi, výklad jsem přerušil někde u informace o počtu vojáků (tabulkovém, v praxi se lišil) a šel jsem s pravdou ven. Průvodce byl evidentně potěšen, že to nemusí přeříkávát vše a doporučil nám zajímavé objekty v okolí. Hned sousední objekt je typu D (bývá otevřen jen sporadicky) a hlavně - za hrází rybníka je ŘOP vz. 37 typu C s betonovou střechou (dělaly se hlavně se střechou z vlnitého plechu + vrstvou kamení), určený pro postřelování hráze. Tož jsme pěkně poděkovali, nakoupili sadu pohlednic s dobovými fotografiemi a šli. Nedaleko hráze je v lese vykopaná jáma, kde bych si dovedl představit další řopík, ale už minule, když jsem se na ni ptal, mi nedokázal nikdo říct, jestli tam měl být. Teareticky ano, protože zde se kříží dva úseky, stavěné v roce 1937 a 1938 a u rybníka u cesty nic nestojí (předpokládal bych objekt typu D s jednou střílnou, v podstatě čelní, což se vymyká z konceptu řopíků. Tož kdo ví...)
Na obrázku je objekt ŘOP vz. 37 typ C.