pátek 29. května 2009

Plakáty naší ulice

Do voleb zbývá necelý týden a politici se cudně předhánějí v porcích volebního guláše. Pominu toho pána, co vypadá slovy Jana Wericha jako gauner a zaměřím se na politické strany, hnutí a uskupení, jejichž plakáty visí vedle našeho domu. Jsou celkem tři: Libertas, KDU-ČSL a bolševici.
Vždy, když jsou volby si vzpomenu na pasáž z knihy George Orwella 1984, ve které Winston Smith pátrá po příčině, proč si lidé nepamatují nic ze své minulosti a vzpomínky jsou pouze koláží drobných útržků v kaleidoskopu nevýznamných dějin.
Když jsem si četl slogan (viz obrázek), napřed jsem se chtěl smát, ale pak jsem si to rozmyslel. Nejsem nějaký usmrkánek nebo frustrovaný nacionalista a tak ve mě tento slogan budí spíše zděšení nad tím, že může vůbec někdo vypustit takovou hloupost z úst. Inu - může. Stejně jako nás všechny mohl připravit o 10.000.000.000 korun když si zprivatizoval televizi Nova. Děkujeme, odejděte.
Pokud jsem se u prvního plakátu měl tendence smát, tak u druhého jsem se za břicho (prosím pěkně, nemluvím o nějakém pupíčku, ale o pořádném pupku čtyřitátníka, který trpí sedavým zaměstnáním) popadal, až mi slzy tekly. Je-li někdo mojí evropskou hvězdou, určitě to nejsou lidé z této partaje, která svoji loajalitu prokazuje již od roku 1918 nepřetržitě (včetně protektorátu Böhmen und Mahren). Prý má na Moravě silnou voličskou základnu, no možná. Moje rodina tu žije více než 300 let a lidovci patří ke stranám, které zásadně nevolí. O pravdivosti tvrzení "Spolehliví v těžké době" by mohli vyprávět zejména jejich koaliční partneři, kteří by možná vznesli nepatrné výhrady k tomuto tvrzení.
Další stálice na naší politické scéně, tedy umírnění bolševici (přátelé z pravé strany prominou, ale jsou zde i méně umírnění bolševici). Spousta lidí má neustále tendence soudruhům něco vyčítat a neustále by chtěla, aby se rozešli se svojí minulostí. Budiž. Já si myslím, že kdyby např. nějaký současný politik měl stejně neomezené politické možnosti jako třeba Klema, možná by se choval stejně a jeho političní rivalové by byli národu užitečnými v Jáchymově, pokud by se rovnou nehoupali na Pankráci. Jen by mě zajímalo, co myslel Mirek Randsdorf tím sloganem "Jen ti nejlepší mění Evropu". Zajisté tím nemyslel sebe.

Jsem rád, že více plakátů u nás nevisí. V sousedství se ještě houpala Evča s Vaškem, ale mám pocit, že kromě joudů na Řípu větší ambice nemají. Pro Honzu: neboj, žádnou z výše uvedených stran nevolím.